cerita pasal bola

setelah menjadi penyokong pasukan negeri sembilan selama kira-kira 20 tahun, macam pasaran saham, aku pernah melalui 'bullish period' di mana stadium sentiasa penuh dan persatuan bolasepak mampu menjual apa saja dengan laris. aku ingat dulu negeri sembilan pernah buat buku khas, dalam tu ada biodata setiap pemain, poster dll. dan aku terpaksa booking dekat kedai runcit sebab bila ada stok, pasti habis macam pisang panas.

Fasa berikutnya adalah sesuatu yang boleh dilupakan.

Sejak kemenangan Malaysia di sukan sea dan kemudiannya AFF Suzuki, aku nampak bolasepak malaysia mahu kembali ke era yang aku sebut di atas. orang putih kata when you hit rock bottom, the only way is up, up, up. Antara faktor penting untuk merealisasikan perkara ini ialah penyokong. Penyokong mesti ada walaupun pasukan itu dalam prestasi yang buruk mahupun di kedudukan tercorot.

ultras no9ori



curva 4c, star of paroi

sebenarnya aku buat entry ini sebab nak cerita pasal ultras st pauli, ultras yang memang terkenal di dunia sebagai pergerakan 'haluan kiri' yang membawa perjuangan anti kapitalisme, anti perkauman dan bermacam2 anti lagi.

pasukan ini baru promoted ke bundesliga jerman musim ini. minggu lepas merupakan perlawanan penentuan untuk mereka- mereka perlu menang untuk terus kekal di divisyen utama itu. keputusan seri atau kalah akan buat mereka tersungkur ke divisyen bawah. Malangnya, mereka berhadapan dengan Bayern Munich.


Keputusan perlawanan itu? St. pauli 1 Bayern Munich 8.
St Pauli secara rasminya terkeluar dari bundesliga.

Aku ingat kata-kata commentator di akhir-akhir perlawanan itu, "you cannot see this anywhere in the world", komennya kepada ultras st. pauli yang masih menyokong dan berada di belakang pasukan mereka.




aku harap malaysia boleh buat macam tu

Comments

Popular posts from this blog

17 Tahun

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat