the monk (sufi) who sold his ferrari (mercedes)


Seorang lelaki yang fizikalnya aku rasa 10 tahun lebih muda muncul di pejabat pagi ini, mencari aku- yang aku amati kemudiannya- adalah kawan karibku yang telah 3 tahun menghilang. Borhan atau nama glamornya Dato B- dulunya seorang jutawan, memiliki segalanya, tiba-tiba muncul hari ini tetapi aku lihat terlalu banyak yang lain pada dirinya. Kalau dulu dia kelihatan lebih tua dari umurnya, kini perutnya yang ke depan itu telah hilang. Muka beliau kini kelihatan bercahaya, seolah-olah ada aura positif terpancar dan melambai-lambai ke arah siapa sahaja yang memandangnya. Senyumannya, yang dulu sangat sukar untuk aku lihat, kelihatan begitu meyakinkan. Siapa sangka Dato B peguam terkenal dengan mercedes cls-nya, kini aku lihat seperti seorang pendakwah kontemporari moden.

"lama tak jumpa, sahabatku!", Borhan mendepakan tangan. Kami berpeluk erat.

Kami berbual panjang, sehingga sampai ke 'moment' yang aku nanti-nantikan.

"aku dengar kau pergi merantau? apa kau buat 3 tahun menghilang?"

"aku ke kaherah, sahabatku. Aku belajar dengan sufi di sana. Aku jual segala harta yang aku ada dan cuba mencari 'diri' aku yang sebenar. Gembira aku khabarkan, yang sekarang aku boleh katakan aku dah jumpa"

"hmm", jawab aku, awkward.

"aku telah berguru dengan sufi abduh di kaherah, mengenai mind, body and soul- dan yang paling penting, aku mendekati islam. Kau tahu apa bayaran yang perlu aku beri untuk menuntut ini semua? aku hanya perlu berjanji untuk menyebarkan ilmu aku ini. dan aku lihat dalam diri kau, aku nampak diri aku. Jadi aku mahu kau jadi orang pertama untuk aku turunkan ilmu ini"

aku tarik nafas dalam-dalam. "camnila borhan. aku dah banyak dah dengar pasal wahabi-wahabi ni. ermm ok-ok camni apa kata nanti kita jumpa sebab aku pun banyak keje skang..nanti aku call k. ok weh aku gi buang air dulu.. salah makan kot hehe"

TAMAT


Comments

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

Quelqu'un m'a dit