Samson

Kau adalah kejatuhan terindah
Aku yang sebenarnya mencintaimu terlebih dulu
Di balik helaian kertas itu tercoret kebenaran
Aku harus pergi
Rambutmu masih panjang saat kita berkenal

Samson baring di katil
Rambut di kepalanya semakin berkurang
Dia terus ke katil sesudah makan roti saktinya
Dan buku-buku sejarah lupa tentang kita
Injil juga tak pernah menyebut tentang kita, walau sekali

Kau adalah kejatuhanku yang terindah
Aku memang mencintaimu dari dulu
Dengan kerdipan bintang yang jatuh di atas kepala
Ia hanyalah cahaya lama

Samson duduk di katilku
Dengan rambutku yang merah, aku memang jelita katanya
Oh aku pernah botakkan kepalanya pada satu malam
Dengan sebilah gunting usang di bawah cahaya lampu
Dan katanya padaku, hasilnya memuaskan
Lalu dia mengucupku sehingga terbit mentari

Samson baring di katil
Kepalanya kian membotak
Dia terus ke katil sesudah makan roti saktinya
Oh kita takkan dapat runtuhkan tiang-tiang itu
Takkan dapat hancurkan walaupun satu
Dan buku-buku sejarah lupa tentang kita
Injil juga tak pernah menyebut tentang kita, walau sekali

Kau adalah kejatuhanku yang terindah
Aku mencintaimu terlebih dulu

- dalam tren pergi kerja, 18 sept 2013. Berlatar lagu samson- sebuah lagu tentang sesalan delilah terhadap samson, tulisan regina spektor

Comments

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

Quelqu'un m'a dit