happy deepavali

oleh kerana aku dah minat baca buku sekarang,

apa yang aku dapat daripada buku-buku warren buffet.

  • prinsip 'start early' , mulakan karier anda secepat mungkin, warren buffet memberitahu bahawa beliau start late dalam membeli share pertama beliau - iaitu pada umur 11 tahun
  • beliau membeli ladang pertama pada umur 14, hasil daripada kerja menghantar surat khabar.
  • company beliau kini mempunyai 60+ anak syarikat dan setiap tahun beliau hanya menulis surat kepada semua CEO syarikat2 tersebut, dengan pesanan (buffet's famous quote)
    • rule no.1 , do not lose your shareholder's money.
    • rule no.2, do not forget rule no.1
  • tidak mempunyai driver, suka memandu sendiri untuk kemana2, menaiki kapal terbang biasa dan tidak mempunyai private jet, walaupun he owns the world's largest private jet company.
  • tak suka high society crowd, lebih gemar membuat pop corn dan kemudian menonton tv.
  • masih lagi tinggal di rumah yang dibeli 50 tahun dulu, kecil, tapi menurut beliau rumah tersebut mempunyai semua yang dia perlukan.
  • tidak membawa handphone ke mana2, dan tidak mempunyai pc.
  • banyak buku mengenai warren buffet diterbitkan dan tiada satu pun yang ditulis oleh beliau sendiri..antara famous prinsip beliau juga ialah "live your life as simple as you are"
dan banyak lagi aku malas mau tulis.
warren buffet - 2nd richest man in the world who has donated $31 billion to charity

apa yang aku mau cakap ialah warren buffet telah mengamalkan pesanan yang disuruh oleh Rasulullah dulu, besederhana dan bersedekah.

orang islam pun tak macam tu. ;)

Comments

Anonymous said…
hahah cute!
Jed Sulaiman said…
jangan lupa hulur kat budak kecik yg minta sedekah depan bank batek.

kalau org dewasa yg sihat minta sedekah.

kau suruh dia keje kat mapley.
Anonymous said…
salam,
ape yek tajuk buku warren buffet tuh??bleh gak aku cari nti.tq
faridfadhly said…
cucu mak nyaii..

yang aku baca tu comic..

warren buffet:An Illustrated Biography of the World's Most Successful Investor

baca jgn x baca
Adil Akmal said…
habis tuh..kalau yg anda bace tu comic..adakah cerite ini benar..?? tp..memang layan arr..huuhuu..!!
nanti aku nak pinjam ar dari kau ya..kau dah ada,buat apa aku nak beli..
Anonymous said…
Wah aku mau kayak warren buffet aja deh supaya bisa nolong orang lain. he he he.....?

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

17 Tahun