below average, average, above average.

walaupun kata m nasir ijazah terbaik datangnya dari jalanan- dari pengalaman bersalaman dan bercakaran, kelulusan akademik adalah satu perkara yang lain. orang yang ada phd berfikir tidak sama dengan cara orang yang ada master berfikir dan begitulah seterusnya.

proses menuntut ijazah master adalah lebih straight forward di mana cuma ada 3 golongan iaitu average, above average dan below average. tidak ada student betul dan tidak ada student salah (secara kasarnya), jika anda average, anda hanya dapat B atau B+. Thats what i love so much about the course, aku perlu fikir adakah jawapan aku adalah jawapan orang kebiasaan? dan anda perlu take the risk untuk keluar dari golongan average, tapi mungkin jawapan anda ialah jawapan 'A' atau mungkin jawapan itu tergolong dalam golongan 'C' dan 'D'.

the world is cruel, macam course MBA yang aku ambil, and like the stock market, where the winner take it all and the loser must fall. 90% people in the stock market is the losers. mereka-mereka ini ialah golongan average dan below average yang perlu loss untuk the 10% winner berada di atas. its a zero-sum game. kalau anda average people, anda penyumbang utama kepada 'the winner' dalam dunia ini- dan somebody must be average person untuk menjadi benchmark untuk anda berada di atas. faham? kalau semua orang bagus, bagus adalah average. dan anda perlu jadi extra ordinary excellent. dan bahagian orang 'kurang bagus' akan menjadi milik orang yang extra ordinary excellent. atau jika bachelor's degree ialah average, bahagian orang yang hanya ada diploma akan diambil oleh orang yang ada masters contohnya.

selepas ini, sebelum anda membuat keputusan, mulakan dengan pertanyaan adakah ini yang average people akan buat?

orang kata apa yang kita belajar secara akademik, kita hanya guna 2% dalam daily life. tapi cara anda berfikir dan membuat keputusan selepas itu mungkin berubah 360 darjah.

sekian, salam konvokesyen, aug 2009.

Comments

effa said…
90/10 rule..

sounds familiar.

Popular posts from this blog

17 Tahun

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat