la iqro ha fiddin


aku akui agak malas nak update blog sekarang, kadang-kadang bila feel nak menulis tu ada tapi masa pulak yang tak sesuai dan alasan-alasan lain lagi. banyak topik yang aku cuba tulis di blog sebelum ini contohnya

1) pada tahun 2007 aku memasang azam untuk achieve rm1 juta pada umur 35 dan ya manusia tak pernah puas, azam 2011 kali ini membuatkan aku memandang diri aku pada 2007 sambil tersenyum "oh itu aku zaman baru-baru nak up dulu"

2) aku sering mengingati mati sejak akhir-akhir ini, kadang-kadang sampai berpeluh kerana itu hari aku terlibat dalam kemalangan jalan raya yang jika tuhan mahu, dia boleh menarik nyawa aku, isteri dan anak dalam kandungan isteri aku. tapi sebaliknya dia membenarkan ketiga-tiga nyawa ini hidup.

3) oh aku dah sebut di point sebelum ini, isteri aku tengah sakit muntah-muntah sekarang.

4) bermacam-macam hal remeh temeh dunia yang lain, tapi biasalah, segala apa yang kita ada dunia ini tidak akan kekal. gembira contohnya, tidak akan berkekalan dan akan digantikan dengan sedih atau marah. jadi bila aku marah akan sesuatu contohnya, jika aku tak tulis ke blog dengan cepat, marah itu akhirnya akan hilang dan tak ada apa yang perlu ditulis lagi, tak gitu?

jadi hari ini aku bukan nak cerita tentang itu semua (baca:1,2,3,4) tapi mengenai telefilem berjudul 'La iqro ha fiddin' atau 'tiada paksaan dalam agama' yang ditayangkan dalam astro beberapa hari lepas.

pasal jalan cerita dan berapa bintang, aku malas nak tulis. selain watak Doraisamy yang buta, aku tertarik pada satu babak di mana Dr. Edward (zach x factor) membaca buku yang ditulis oleh nurlia (sharifah amani) yang berbunyi:

"aku tidak ada alasan untuk tidak mencintai islam dan Al-Quran, kitab ini sungguh sempurna. Diturunkan dalam masa 22 tahun, 2 bulan dan 22 hari- aturan yang sempurna. Kalamnya seimbang. kalimah 'al-hayah' (kehidupan) muncul 145 kali begitu juga 'al-mawt' 145 kali. kalimah al-har (panas) dan al-baard (sejuk) muncul 50 kali. begitu juga an-naf dan al-madharrah , kalimah al-toma'ninah dan al-dhiq, kalimah al-rahbah dan al-raghbah dan banyak lagi. semua kalimah ini serba seimbang, sama banyak, serba sempurna; tanda Al-Quran ini bukan ciptaan manusia"


aku percaya dr. edward memeluk islam selepas membaca buku tulisan nurlia (walaupun penonton tidak tahu dr. edward memang dah memeluk islam, sehingga ending). "dan banyak lagi" tulisan nurlia itu memang betul-betul banyak! Itu baru perkataan berlawan, belum perkataan sinonim dan perkataan yang betul menunjukkan bilangan contohnya perkataan al-yaum yang diulang 365 dan al-shahr diulang 12 kali. zaman google sekarang aku percaya kau orang boleh carik yang lain-lain itu sendiri.

ta!


p/s: oh ya, dulu masa gua eksiden masa belajar dekat U, perkataan pertama keluar dari mulut ialah "fu*k!", eksiden kali ini pulak gua cakap dengan tenang "awak ok tak?". mungkin satu pencapaian yang boleh gua banggakan

Comments

wan muliani said…
owh ini la saket ili eh..hihi congrats batek!dah bape bulan ni??

dah sgt bagos ko byk ingatkan kematian..betol gak aku penah rase duk asyik baca n update blog yang xdapat ape..baik aku ngaji dapat gak pahala
(tapi xbuat pon)hhihi
Khalisa Ridzuan said…
oh aku br tau ili dah pregnant.kem salam and say hi and congrats kat ili dan kau juga batek! :)

Popular posts from this blog

17 Tahun

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat