mari membeli belah.sekarang mega sale!

hari ini , mak aku tegur.

"mak tengok kau punya baju dengan seluar ni..tak ada gaya korporat langsung.orang ingat nanti kau ni office boy je"

aku pergi pejabat pakai selipar.
kasut aku tinggal dalam kereta , bila perlu pakai baru aku pakai.
mungkin sebab tu kot mak aku cakap camtu.
atau mungkin mak aku saja nak ajak aku bawak dia shopping.

di sini mari kita rujuk frasa "engkau adalah bukan pekerjaan engkau" dalam entri dulu-dulu.

bermaksud , adalah salah jika seseorang individu menjawab soalan seperti:

"dia tu siapa?"
"oo..dia tu doktor...hebat tuu."

lebih kurang juga dalam kes ini.
dalam fight club , Tyler Durden juga menyebut, "engkau bukan apa yang engkau pakai".

ini bertentangan dengan budaya kita.

orang melayu biasanya mengalami situasi seperti;

"dia pakai selekeh la...mesti isap dadah"
"smart gile mamat ni...join luxor ni"
"takde janggut la dia...tak maskulin langsung"
"janggut lebat semacam..tabligh kot?"
"pakai spek hitam...ingat hensem la tu"
"mamat ni pakai baju pink...mat kepit ke hape?"
"pakai tudung kecik je...baik tak payah pakai tudung"
"pakai tudung labuh..mesti ustazah ni"
"ha? tak pakai tudung?"

atau , "mak tengok baju dengan seluar kau ni...macam gaya office boy je"

apa kata kalau lepas ini setiap orang meletakkan pekerjaan , pangkat , kelulusan dan hobi di belakang baju supaya orang lain tidak tersalah anggap.
lebih menarik jika anda sertakan gambar pasport sekali.


gempak kan idea guaaaa?
aku tau aku memang genius.
ok sape2 nak tempah boleh contact secepat mungkin.

sekian...

Comments

Itulah yang orang kata 'do not judge a book by its cover'..
Tapi typical kan, even though itu yang kita disogok-sogokkan, kita takleh lari dari judge people based on our 1st impression.
Kadang² saya pun mcm tu..
Huhuhuhuh..

Tinggal kasut dalam kereta?
Ingat chegu je buat mcm tu..
Hahaha.. in my case, boleh bukak butik Vincci dah kalau tgk bilangan kasut dlm kereta.
la la la~
Khalisa Ridzuan said…
batek..batek..kau buat ku gelak di pagi hari.
normal la simpan kasut dlm keta, masuk ofis br pakai.

ku nk tempah sehelai, tulis,nama aku,umur,status dan paling pnting mesej yg ingin disampaikan ialah; siapa nak kawin dgn aku?hahah! ;p

bolehhh gitu?
Anonymous said…
hahaha dah ada org buat dah tapi lain siikit je, sapa lagi,Razak Bag*nda Clan =P
Amar B. said…
kerja: menganggur
kawan baik: farid fadhly
impian: mendapat kerja bawah pimpinan kawan baik
13may said…
okeh! saiz L..hahha
Anonymous said…
bro,
pakai baju & seluar tapi jelas yang kelihatan ialah G-String warna merah yang memungkinkan mata-mata jejaka perawan tak berkelip.

jadi kalau brani lebih baik tak yah pakai baju..

yang best masa kenduri kawin member gua kat kampung gua baru2 ni, member gua seorang amoi datang dengan hanya pakai singlet dan pario, (biasa la panas terik masa tu) dan ada seorang mak cik telah berteriak kat gua "anak sapo yang tak pakai baju kau bawak ni jang!!!"
GUA RILEK WAT DUNNO JER BEB...
ILynn Virgobiru said…
cite zul ateh ni mmg klaka

err...saya xde komen. tp turut samo dongar kato mak FF
dan skrg..berterima kasihlah pada kami
ngee~~
Adam Mohd Juni said…
mane pegi plan jaket ftsm kite? dah la ko klua dari b.g.b. camni aa ko
Gua said…
dah aa x mau buat gaya tendangan telh kucuba....dah aa tek...

tggl gua ngn adam ja
faridfadhly said…
oi amar kau serius ke tu?

tempat aku mana ada kerja.

kalau kau nak MLM ade aaa..
faridfadhly said…
yela...kehancuran BGB mmg sebab aku kan..

orang lain present buat forum..kau nak belakon..

telah ku cuba sedaya!
Gua said…
bgb x penah hancur..cume ktorg tpaksa cr ahli baruje
Nashrex said…
giler besh entry ni...
membuka minda!
viruspadu said…
"dia tu cun, tinggi plak, mesti model" ~ akak selalu kene ayat ni... akak tak suka tau kene tuduh2 mcm ni... lalalalala
ILynn Virgobiru said…
viruspadu ni funny la
hehehehhehe
ILynn Virgobiru said…
saya ahli bgb terbaru
jgn jels tau!
DiaHarris said…
idea awak agak bernas jugak! tapi saya takut saya akan semakin di minati..
**muntah!!

Popular posts from this blog

17 Tahun

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat