ramadhan, aku cakap. what's that? tanya thomas.

Mutawali merupakan classmate yang selalu menegur aku di kelas.

mungkin aku pernah beberapa kali cakap arab dengan dia. jadi dia suka tegur aku.

"kaifa haluk mutawali?"
"haiya nazhabu ila hadikatul aghnam"
"ana uhibbu aruz wa dujjaj"

aku cakap kat dia.

"aiwahh.." dia jawab. macam kamu semua selalu dengar dalam lagu yasin.

aku suka borak dengan dia sebab banyak benda aku dapat. kalau lepak dengan budak-budak iran, biasanya aku belajar mencarut dalam bahasa parsi dan mereka belajar mencarut dalam bahasa melayu.

kiri!

aku dan mutawali berbual mengenai cara dia menyambut ramadhan di Sudan.

dan bagaimana masyarakat di sana menyambut Aidil Fitri secara sederhana , Aidil Adha secara besar-besaran.

di sana, biasanya mereka membeli seekor kambing hidup-hidup dan terus campak dalam bonet kereta.Bila sampai rumah, anak-anak diorang akan main2 dengan kambing tu untuk satu malam.

dan esoknya, mereka sembelih dan makan kambing tu sama-sama.

haha.

selamat berpuasa.

pintu neraka, dan blognya sekali, ditutup dalam bulan puasa.

Comments

Salam Ramadhan.
Kami di Kelantan juga Eid-ul adha lebih meriah..
:)
Gua said…
SAlam Ramadhan..

buatla openhaus selamba papa
akirasuri said…
Selamat berpuasa CEO besar..
he he he..
Unknown said…
Salam Ramadhan.
Jed Sulaiman said…
"haiya nazhabu ila hadikatul aghnam"

ape hah maksud dia?

tp jwpn kau mmg mantap

macam time aku pmr.

tajuk karangan pasal kehidupan seharian.

2 perenggan je kehidupan seharian.

perenggan ketiga sampai penutup pasal berjalan2 di pasar malam.
ILynn Virgobiru said…
daripada buat open house..baik buat majlis pertunangan
ye tak?
waahhaahhhahahahhahahaahha
ewah ewahhh

bojed bile nk tunang ni?
ke dah?
xde brite terbaru ponnn
pjoe said…
selamat berpuasa

*aku nak mencarut dalam bahasa iran juga
ajarin aku ya!
Jed Sulaiman said…
haha ilynn nape kau ni macam x sabar2 aku nak tunang ni?

pelik sungguh.

insyaAllah akhir tahun ni tunang. itu hari dah risik dah.
faridfadhly said…
yg tu maksud dia mari kita ke ladang kambing

biasela tu jed kau kan ustat apan yg ajar arab stended a tu hancur
faridfadhly said…
ops lagi satu ni apehal cite tunang2 ni?

aku nanti tunang bagi senaskhah Quran je (terpengaruh dengan dunia artis)
Amar B. said…
venapla chomberi

itu carutan dalam tamil, maksudnya... pisang.

sini meriah aidil fitri sebab islam hadhari/melayu. tah ape ape.

Selamat Bulan Puasa!
ILynn Virgobiru said…
joe..mencarut dlm bahasa iran: kiri!
(nak tau maksud die..tanye FF hehe)

bojed, FF kata kalo ko dah tunang baru ktrg bole proceed
hehehehehe =P

awk..kalo kawin bulan puasa best la
jom!
Anonymous said…
dkt bangi area2 rmh aku pun sambut eid adha lg meriah dr mubarak huhu
Amar B. said…
avars x komen blog aku... sampai ati...
ILynn Virgobiru said…
avars baikkk

p/s: komen blog aku..
Jed Sulaiman said…
kawen bulan puasa?

bagus2

tp tidak bagus utk aku

haha
faridfadhly said…
avars, camana kerja rm250 sehari lu?

duit dah banyak jom kita bukak business futsal
jinggo said…
salam ramadhan tuk anda.......
dari jinggo.....
nak tumpang menyemak kat sini pulak lah......
Unknown said…
slamat berbuka puasa dan cuti hujung mggu....:)
Anonymous said…
tips bulan ramadhan : 1300-13-1300 ^^
Anonymous said…
kesiannye kambing tu..
Anonymous said…
apehal sume mntk komen???
Nashrex said…
setan ada laman web..
www.persetankan.com

ekekkee

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

Quelqu'un m'a dit