kenapa masjid ada karpet merah? sultan selangor datang solat tarawikh.

kumpulan kami membuat satu case study mengenai sebuah syarikat yang dimiliki oleh Dato' Dr Fadzillah Kamsah, dan aku menyedari betapa syarikat ini mempunyai aset yang bernilai jutaan ringgit, iaitu fadzilah kamsah sendiri.

itu kita panggil goodwill.

macam david beckham yang bernilai kira-kira RM10 bagi setiap saat dia bernafas.

atau mawi yang bernilai beratus ribu sebulan.


"apa yang kami perlu tahu ialah apa itu asset, memilikinya, dan kami akan kaya?"

"it's that simple" , rich dad jawab.

"jika ia semudah itu, mengapa semua orang tidak kaya?"

"sebab mereka tidak tahu beza antara asset dan liabiliti", jawab rich dad lagi.


pergi cari beza asset dan liabiliti.

apa yang aku boleh kata ialah, asset ialah apa saja yang boleh mendatangkan income.

ok kepada kamu semua yang baca ini, pergi cari duit dan beli apa sahaja asset yang kamu mampu.

apa jua jenis asset.

lupakan handphone baru atau shit-we-dont-need yang lain.

bila keluar, pakai baju buruk. handphone cikai.

tapi asset juta-juta.

apa yang aku maksudkan bukan hanya asset fizikal seperti melabur, apply loan beli tanah atau rumah kedai, tapi asset yang intangible seperti intelektual.

sebagai contoh pelacur menggunakan tubuh badan sebagai asset.

si kacang pandai edit gambar. dia beli kamera SLR sebagai aset.
sekarang dia buat income ambik gambar orang.

blog semusim di neraka juga adalah intangible aset, di mana tuannya berjaya menggunakan aset itu untuk jual tshirt.

apa asset dalam diri yang kamu ada? gunakan.


bila dah banyak duit, jangan lupa melawat aku dan bagi hadiah.

kalau aku tolak, cakap macam ni, "tak apa..ni kira consultancy fee"

sekian. jom tengok prison break.

Comments

ILynn Virgobiru said…
ohhh edit gambar tu intangible asset eh?
and i guess the dslr is the physical asset kan?
hehe
thank you sbb memuji!

awk lg best.
ade banyak intangible asset
=D
akirasuri said…
wow!
bila Mr CEO berkata-kata.
hahak!
kagum kagum.

anyway Mr CEO, you definitely have a talent for painting an incredibly beautiful tapestry filled with life's lessons, and what a refreshing read it is.

oit! jangan sengeh lebih-lebih aa kena puji..
wakakaka!
Gua said…
kalau masuk MLM,mulut adalah asset kau..mcm tu ke?

abeh kalau kau jd pengaturcara,apa asset die?otak ke?
seperti seseorang yg aku kenali, handset bukan main cikai..
budak skolah rendah pun tak pandang..
baju feveret dia is baju pagoda..
pakai dgn kain pelekat..
tp account bank.. perghhhhh~

mcm irfan khairi..sejutawan-jutawan dia..,LV pun dia tatau apa.
[apa yg aku cuba sampaikan ni???]

kesimpulannya hidup misti sederhana.
Amar B. said…
aset aku perut. tu yang dapat farah tu.
pjoe said…
HMM
teringat bila beli gitar, ada kawan aku cakap.. gila membazir kau ni

En FF, itu intangible asset juga kah?
Maksud saya, benda bertlai itu.
Aku betul tak tahu
ILynn Virgobiru said…
joe..aku rs tu physical asset
intangible asset ptt nye ialah kebolehan ko main gitar dgn bagus sekali
faridfadhly said…
err...aku tak suruh korang bagitau apa asset yang korang ada.

aku suruh pergi cari asset.

beli.

belajar.

intangible asset ada 2, satu ialah knowledge dan satu lagi kita panggil legal intagible.

legal intangible ialah macam fazilah kamsah.dia dapat income daripada nama dia.

atau dalam konteks photographer, saiful nang dll.

ok cukup jom kita borak pasal benda lain
faridfadhly said…
ops tertinggal.

nezjoe, kalau kau pernah buat duit pakai gitar tu, orang bayar utk kau perform ke, itu asset.

kalau itu untuk saje suke2, bukan.

ok ni betul punye jom borak pasal benda lain
Babe said…
Love this entri

aku ambik acc last sem so still fresh in my memory pasal asset and liabiliti

kebetulan plak hari ni lecturer aku dalam kelas tanya

"You, planet holywodd jakarta, what is ur value property"

aku jawab "My dignity"

satu lecturer hall bantai gelak!

Aku tau itu intangible asset aku dan yang gelak tu budus!!
Unknown said…
Wa punya asset? Lu mau tau ka? Wa kasi tau. Itu Kopitiam Ah Kim lo! Hohoho!
ILynn Virgobiru said…
cube tanye penulis asset die ape?

saya nak sgt tau

kalo duit tu anak, aku tau mane satu intangible asset die

ngahahahahahhaha
Jed Sulaiman said…
asset aku

err

kau nak tau ke batek?

nanti aku pergi rumah kau aku tunjuk okie?

cantek~
faridfadhly said…
xdehal la jed.

nanti kau tunjuk la.

kita tengok sama-sama ok

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

17 Tahun