berhenti menangis puteri seroja ku

Seroja seorang anak yatim piatu yang hidup di dalam kesedihan.Seroja tinggal bersama ibu saudara serta sepupunya , Jelita.Sejak kecil,seroja meluahkan segala kesedihannya kepada bulan.

Kepada sahabatku bulan,
apa khabar bintang dan awan?
malam ini aku bersedih lagi.

Seroja akan menulis surat kepada bulan , dan kemudian mencampak surat itu ke langit.dengan harapan bulan akan membacanya.ya dia begitu yakin bulan akan membacanya.

Setiap surat itu akan jatuh ke bumi , dan seorang pemuda, akan membaca surat itu setiap pagi.pemuda ini juga telah jatuh cinta kepada penulis surat tersebut.

Tuan Arif,pengurus kepada seroja di pejabat begitu meminati keperibadian seroja.
juga telah jatuh cinta kepadanya.

Namun , lumrah manusia , Jelita dan ibunya penuh dengan hasad dengki.
difitnahnya seroja.
dibenci semua.
Tuan Arif juga turut terpedaya.

Suatu malam seroja bermimpi.
Bulan datang kepadanya.
"Bangunlah Seroja , kebenaran ada padamu"
Bila terjaga , seroja gembira.Bulan telah membalas suratnya.

Seroja memberitahu semua , bulan telah membalas surat-suratnya.
tiada siapa yang percaya.
oh , ada seorang yang percaya ,pemuda yang telah membaca surat-suratnya.

benarkah bulan telah benar2 membalas surat seroja?
siapakah cinta sejati seroja?

pagi ini ,ili liyana menangis , lagi.
aku pernah memberitahu seseorang ketika 1st year dulu , "aku mau mencari seroja aku"
aku juga pernah memberitahu seseorang tidak berapa lama dulu "aku dah jumpa seroja aku"

ada satu scene di dalam cerita itu di mana seroja , sedang membaca puisi , dan telah didengari oleh Tuan Arif.

Akan ku pintal buih-buih,
Menjadi tali mengikatmu.
Akan ku anyam gelombang-gelombang,
Menjadi hamparan ranjang tidurmu.
Akan ku tenun awan gemawan,
Menjadi selendang, Menudungi rambut mu.
Akan ku jahit bayu gunung,
Menjadi baju pakaian malam mu.
Akan ku petik bintang timur,
Menjadi kerongsang meyinari dada mu.
Akan ku jolok bulan gerhana,
Menjadi lampu menyuluhi rindu mu.
Akan ku rebahkan matahari,
Menjadi laut malam mu.
Menghirup sakar madu,

Kekasih... Hitunglah mimpi-mimpi,
Yang membunuh realiti, dari syurga ilusi...

khas aku tujukan kepada kau tau siapa.
bangunlah serojaku , aku ada di belakangmu.

Comments

Anonymous said…
xtau nk ckp ape..tp hati mcm menyahut panggilan utk komen

org tau org xpandai nk buat semua yg awk nak..kdg2 org xnk cube..but maybe my progress is very2 slow. so u have 2 be really patient with me..org akan cube utk awk mcm2 mane pon..

org syg awk & org tAu awk syg org. cukuplah tu. org tau kdg2 i make a big deal of bende2 kecik..mcm awk xlayan org semua tu. but u know me very well..

i love you with all of my heart syg

p/s: post awk ni...mcm tetibe jek. x penah2 awk post mcm ni. but..org suke sgt 100x. =D

p/p/s: aku pernah memberitahu seseorang ketika 1st year dulu , "aku mau mencari seroja aku"
aku juga pernah memberitahu seseorang tidak berapa lama dulu "aku dah jumpa seroja aku"


xpenah tau pon....
faridfadhly said…
hahha..dah2 jom gi pgl the movie.
kenela amik mood.
yeahhahh =D
Anonymous said…
citer yg menarik kan..
sgt skema lakonan shazzy dlm tu..tp sgt ske sebab die sgt comell..

weee...puisi tu sgt menarik..
dgr lagu nye pun best...lalala..
Anonymous said…
http://ukhwah.com/viewtopic.php?forum=75&topic=23969&start=0
Anonymous said…
http://ukhwah.com/viewtopic.php?topic=14628&forum=31
Anonymous said…
http://ukhwah.com/viewtopic.php?forum=2&topic=23608&start=0
akirasuri said…
ahaksss...ada potensi jadi sasterawan negara...
Nashrex said…
puitis..
aku x larat nak bace..
haha
faridfadhly said…
chii - lagu ko tuh mmg best. lalala...

anonymous - terima kasih kerana sudi memberi links ukhwah anda.kali ini topic yg sgt baik.

akirasuri - puisi tu mmg sasterawan negara yg tulis haha

nash - ni khas utk aweks je,nnt aku tulis post khas utk ko baru ko baca hahha
Amar B. said…
hmm... xtau nk komen ape, tp selaku pelawat setia blog ini, terpakse. sekian...
faridfadhly said…
cayala amar
Nazirah Ashari said…
sweet...

what is this have to do with sazzy falak? is it a movie aku tak tau... huhu.

i wish i have someone who will say this to me... =(
faridfadhly said…
movie surat untuk bulan yg sgt best arahan director fav aku osman ali.
beliau mengarahkan movie2 independant yg lain spt bukak api , malaikat di jendela dan anak halal.

hehehe

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

17 Tahun