perempuan melayu terakhir

dalam sebuah episod gol & gincu.
reza telah memberitahu putri bahawa dia tidak berapa suka cara putri dan 'tak cukup melayu'.

reza : u ckp english je.lagu melayu kurg dgr.pemikiran dan cara hidup western sgt.
putri: i suka makan sambal belacan ape.

ini membuatkan putri x berpuas hati dan membuat beberapa perubahan.

dia menonton cerita main main cinta.
dia bercakap dalam bahasa melayu yang skema abes.
dia membaca novel melayu.
dia cuba mengajak reza menonton teater melayu.

"ckp kat reza..kalau die tu melayu asli x payah kerja kat tempat futsal tu..futsal kan game orang putih"

"melayu cina india tu nama saja..x penting.semua orang ada identiti sendiri.semua org unik"

"melayu suka dgr lagu melayu , suka amik tau hal org , mkn sambal belacan , dengki hal org , pemalas..tu la melayu."

perempuan melayu terakhir ni aku pon x paham apela sebenanye...tp pada pendapat aku perempuan melayu terakhir tidak semestinya perempuan yang lemah lembut dan sopan santun.adakah perempuan yg berpakaian seksi tidak boleh menjadi perempuan melayu terakhir?

perempuan yang bercakap bahasa melayu yang diselang selikan bahasa inggeris , perempuan yang malu jika dikatakan kampung , malu jika x kaya , malu jika berpakaian x ikut trend terkini , perempuan yang rasa kool kalau dgr muzik yg kononnya hebat , perempuan yg bangga bila diorg 'hang out' kat tempat2 yg happening , perempuan yang tomboy , perempuan yang berambut pendek dan segala macam jenis perempuan lagi tidak semestinya bukan perempuan melayu terakhir.

aku rasa cukuplah perempuan itu tahu menjaga maruah dirinya , tahu ape yg dia harus lakukan dan mempunyai pegangan dan kesedaran diri yang cukup untuk org lain (terutamanya lelaki) respek kat dia tu dah cukup aa.sbb semua org ade personaliti dan identiti yg tersendiri.lagi satu perempuan kena hormat org tua..kalau tak buruk sgt rupa dia.jgn jadi mcm yg jenis tuuuut tuuuut tuuut dan tut tut mmg aku x suke.(aku malas nak tulis ape yg aku x suka)

ayu si jahat juga telah mengajak putri dan reza ke pertandingan berbalas pantun , dan sengaja menyuruh putri menjual pantun pada majlis itu.

"saya x berapa pandai sgt..tp saya cuba la" kata putri

tap tap tap...er..bunyi hujan,
tap tap tap hujan turun lagi,
tap tap tap hujan makin lebat,
kenapa x beli payung dari pagi pagi lagi?

"tu pantun ke hape tu?" jerit seorang penonton disusuli dgn hilai tawa.

ha ha ha.

Comments

Jed Sulaiman said…
tap tap tap...er..bunyi hujan,
tap tap tap hujan turun lagi,
tap tap tap hujan makin lebat,
kenapa x beli payung dari pagi pagi lagi?

haha lucu

gol n gincu tv bape kul bape?
ILynn Virgobiru said…
awk ni mmg suke tgk gol&gincu kan
tau la ader fazura (dgn nada jeles)

hahahahahha

saye rs fazura poyo la...
sy lg suke tgk dua hati&dunia baru

jd, saya sbenarnye suke pierre andre
faridfadhly said…
fazura ok ape...

kepada jed kau tunggu la season 2 ye..cite dah abeh baru kau nak tanya.
akirasuri said…
perempuan melayu terakhir??hmmm emmm
Anonymous said…
ko suker cite tu ke...
tgkla realiti mcm best jer
hayad said…
aku tak pnh tgk pun citer nih..psl aku tak ske pomp2 itu..realitinya pun menjijikkan...
fiq said…
um..um...ntah. =]
faridfadhly said…
realitinya pon menjijikkan <--realiti diorg ke cite realiti?

ha ha.
adibah abdullah said…
salam.

"perempuan melayu terakhir ni aku pon x paham apela sebenanye...tp pada pendapat aku perempuan melayu terakhir tidak semestinya perempuan yang lemah lembut dan sopan santun.adakah perempuan yg berpakaian seksi tidak boleh menjadi perempuan melayu terakhir?"

jawapan saya: hmm.. mungkin dia boleh menjadi perempuan yang melayunya sudah hampir berakhir..

saudara, sy x de la nak berceramah kt sini, tp sesungguhnye adat dan kebudayaan Melayu itu terlalu akrab berkait dengan Islam, dan sesuatu yang tidak dipersetujui dalam Islam itu hampir selalunya tidak manis juga dalam konteks Melayu.

http://tehranifaisal.blogspot.com/

itu bukan laman web saya.hehe.

salam.. meow~
Anonymous said…
aku sgt bersetuju dgn adibah..

perempuan melayu terakhir x bley jadi muslimah islam terakhir tetapi muslimah islam terakhir bley jadi perempuan melayu terakhir..
aku ingin sekali berjumpa dgn muslimah islam terakhir..susah giler mau cari..

salam perkucingan buat adibah..hehe..
faridfadhly said…
huiyo siap ada salam perkucingan.
hehehe.
perempuan muslimah terakhir..
hm hm
Anonymous said…
eh..eh..tak sangka ade gak laki suke tgk gol n gincu..
malangnye da abes pun citer tu..huhu =P
ade ke season 2?
saya yg peminat setia ni pun taktau
hebatnya kamu..=P
Anonymous said…
bila bace blog kamURL=http://dzikosc-osierdzia.blogspot.comot.com
Anonymous said…
eh g&g, bes2.

Dulu pun tak suke si fazura (ehe nada jeles gak ilynn!), tapi lepas tengok cite tu, ok lak rasa dia tu. Lifestyle camtuh mmg nmpk gedik dan poyo, tapi nmpk jujur je cara dia act tuh, mebi sbb cara dia mmg camtuh dr kecik kot. Ontahla... :D

certain orang, fake sangat sampai rasa nak debik je...

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

Quelqu'un m'a dit