gelap akan hilang.malam kan bertukar siang.

hi semua...

2 hari berpuasa di perantauan membuatkan aku sangat penat dan berazam untuk mendapatkan rehat yang cukup pada hari ini.beberapa teknik rehat yang cuba aku praktikkan ialah tidur , baring , berguling2 ke kiri dan kanan , tidur , bukak tv dan kemudian tidur di depan tv dan tidur.
wow..sungguh banyak cara yang aku praktikkan kan? tapi bila tgh tidur tu tiba2 je badan aku dengan sendirinya pergi ke pc dan kemudian menulis blog.wow hebat kan aku? (sila angguk)

oh 'perantauan' yang aku ckp tadi tu takde lah pergi mana pun..merempat di rumah bujang member aku dan mengedai (shopping) seharian suntuk semalam...'perantauan' la tu kan?..ala kire cincaila..

cerita mengenai puasa di perantauan ni membuatkan aku nak cerita sikitla time aku puasa time pegi umrah dulu.Bila time mcmni Mekah adalah sangat sesak..semua jalan adalah mcm jalan TAR..sesak abes..tapi yg bestnya bila tiba time sembayang semua jalan tu tiba2 je kosong..siap dengan tauke2 kedai sekali pun hilang..kalau orang putih boleh masuk situ sure dah keluar rancangan Ripley's ke 10 seconds of fame ke.

ok abaikan 10 sec of fame tu..mmg xde kaitan.


Tarawikh di masjidil-haram adalah sangat indah.Boleh sampai sejuta umat islam yang terdiri dari pelbagai jenis orang.Dari puak syiah yang bertatoo dan 'solat dgn geng2 dia sahaja' sampaila ke mat saleh atau yang bermata sepet..dan solat terawih di situ adalah sangat panjang..tapi laju gile.biasanya aku akan stop pada rakaat ke-10..dan kemudian pergi melakukan tawaf sunat(senangje..pusing kaabah tu tujuh kali sambil baca je pape yg aku ingat).bukanla aku malas nak abiskan 20 terawih tapi ngantuk je eh eh silap aku pemalas eh eh

sorila termelatah lak.

jadi ada satu hari sedang aku tawaf sunat time terawih tu datang seorang pak arab yang ala2 wrestler badan dia kat aku..aku senyum je dan lepastu tiba2 dia bagi dekat aku satu tasbih.tasbih ni aku x pernah tgk kat Malaysia sbb pelik sketla siap ade ring utk keychain tu kat hujung dia.dia pegang tangan aku dan letak kat tapak tangan aku.lepastu dia kata "insya-Allah".

aku xtau nak ckp apa..nak spiking arab , kat skola belaja malas.setakat "haza kitabun" (ini buku) aku bolela nak pikir.tp kang nampak cam xde kaitan je...

berlalulah pak arab itu...

dan tasbih itu masih wujud sampai skarang..tp sayang ia jadik cam perhiasan je..aku gantung x pernah nak gune..kadang2 aku rasa bersalah jugak sebab tak menggunakan tasbih tu..

hmm..


menulis ni jugak membawa aura kemengantukan aku ke tahap yang tinggi , penat jugakla aku bertarung dengan nafsu ni tapi ianya sungguh sukar.jadi aku ingat baik aku layan je nafsu tidur ini..

jangan lupa berzikir selalu.tak payah pakai tasbih pun takpe.

pegang mouse tanda sayang kat aku.(wow syg gak korg ye).
selamat berpuasa!



Comments

akirasuri said…
oh oh hampir tertipu den..ingatkan betul-betullah pergi merantau. ceh hampeh.
Anonymous said…
yeayy..aku pgg mouse..wow!
hebat..ngantok2 masih mampu blogging.itu semangat kentangg atau semangat blogs community??heheh

mengedai?wow.istilah baru.
untungnya dah g ke situ..aku juga akn pegi ke mekah,1 day,insyaallah kalu ade duit.amin..
slmt berzikir...
Jed Sulaiman said…
aku dulu² gi umrah ngan nyamuk...

aku semayang 8 rakaat je tiap² malam...

nyamuk lg best, 2 je hahaha...

time aku tu lama gile beb... dia baca x seperti halaju yg biasa...

p/s - i love you batek comel.. mmmuackss
ILynn Virgobiru said…
setelah mengedai satuhari...
malangnye seorg drp yg pegi mengedai itu telah jatuh sakit
ohh...sungguh kasihan
sampai tak larat nk buat keje
tp alangkah lebih malangnya
apabile emak kpd si sakit tak percaya
lalu disuruh mengecat bilik yg x abis cat
tetapi alangkah sportingnye bapak si sakit
kerana hanya suruh kemas 'gua'
dan menyuruh membawa pc naik ke bilik

si sakit masih kepenatan
sakit perut, sakit tekak
ia demam
tp alangkah gembiranya dia
kerana skrg pc di depan katil
bolehlah melayan movie dan internet
sambil berbaring di atas katil...

huhuhuhuhuhuhuhuhuhu
Anonymous said…
bojed bile maselak kau gi umrah ngn nyamuk..wow cam menarek je.nyamuk sembayang 2 rakaar sebab die mmg dah selalu sgt pergi sana beb..kalau sekali 10 tahun pergi sana rugila pulak kan kalau sembayang 2 je..

akirasuri apesal anda tertipu lak..betolla aku gi merantau tu .. =)

selamat mengedai lisa

kesian si kacang demam2 kene mengecat ye..ha pc dah kat dalam bilik bole aa layan chado(chat+tido)
fiq said…
mesti bestkan pegi sane, uh uh bile aku nak sampai sane eh =]
Anonymous said…
Bagusnya dah pegi Mekah...tp kn lg bagus kalo tasbih yg ko dpt tu digunakan...jgn la buat hiasan je :)
Jed Sulaiman said…
aku gi umrah ngan nyamuk time pas spm... time tu ayah dia keje kat consulate malaysia kat jeddah so aku lepak umah dia 2 minggu... aku gi sorang je.. tumpang umah dia... best beb masyuk gile jalan², wat umrah semua... mcm lawak pun ade gak sbb gi umrah ngn member skolah tp xpe slambe je la rock haha
daa said…
hahah..tanda sayang kat ko eh? xnak mengalahhh, xcukup lagi ke sayang oii..*hah

best²..(sesuatu yang menarik untuk dibaca lepas sahur)
Anonymous said…
kepada bojed..aku pergi umrah time tu pun dgn member gak iaitu ah cong..nak cite camane bole die ade mmg xkan abes..jd ape yg bole disimpulkan ialah..semua orang akan menjadi tetamu Allah jika dia telah dipanggil..kadang2 org tu xde keinginan nak pergi tapi tiba2 dia sampai kat sana..ada yang takde duit tapi tiba2 dapat hadiah pergi umrah..dan ada yang harta melimpah2 tapi tak terpanggil langsung untuk ke sana... jadi berdoalah kita untuk menjadi tetamu Allah..


syg ko kecik!!
elza said…
(icon tepuk tgn) bile nak g haji lak?
Anonymous said…
aku tau kisah acong ke mekah tu

aku pn tau kat mane letak tasbih tu..

aku igt tek,kau kene ltak gak pc kat dpan katel kau tu..

baru cantekk

selamat beramal
Anonymous said…
wah batek, kalo ade rezeki aku pun nak follow ko gi umrah. kalo aku ade rezeki, sendiri sendiri pun nak gi umrah, mesti best.

aku siap cium2 mouse tu lagi. terharu tak? haha. okla aku nak gi kelas ni. chow chow
ILynn Virgobiru said…
ikan...pc die mmg depan katil..huhhuhuhuhuh
tp kene duk atas krusi la gak

aku nak jd tetamu Allah gak...
jom kt g umrah&haji same2 nak? <-- soalan ditujukan kpd empunya blog
Anonymous said…
elle aku gi haji bile dah dipanggil..mintak2la cepat2 kan nanti dah tua x larat la pulak.

thanks la jaba..kau xyah cium mouse tu pon aku tau kau syg aku..

potet...lepas ni insya-Allah aku memanfaatkan tasbih tu..

si kacang
jom jom..tp bukan skarangla ye.
asiput said…
batecks!
bile lu crita pasal tasbih,gua teringat kat anita(dunia anita)..

slambe la kau buat mcm die,gantung tasbih kat leher..nmpak kool la..

tp die lagi hebat laa..tasbih sami die buat gantung..

gua mahu kad raya
hayad said…
ooo..dah smpai ko kat mekah ek..alhamdulillah

Popular posts from this blog

Unit Pengurusan Teknologi Maklumat

Quelqu'un m'a dit